Logotyp magazynu Mały Format

Wiersze

pochodzą z tomu "che barbaro momento" Małgorzaty Skałbanii, który ukaże się niebawem.

przed lustrem

dziad
aktor
transartysta uczy się z broszury anjali mudry
indyjskiego gestu powitalnego
namaste namaskar
boskość we mnie pozdrawia boskość w tobie
światłość we mnie pozdrawia światłość w tobie
w europie nie stosować
w europie można narazić na śmieszność

 

 

 

 

religia charenton

żydzi Żydzi ŻYDZI witkacy dorotka
lubi wszystkie wyznania oprócz świadków jehowy
wierzy
w coś nieokreślonego
to coś jest w telewizorze i komórkach
jak elfy
elfy istnieją
koleżanka dorotki dziś ma minę złego elfa
rozmowa z dorotką
zeszła na różnice pomiędzy kapeluszowymi (z takimi zdradzał mój dziadek babcię) a chustkowymi
kapelusz nie sztuka
łatwo go stworzyć dowiedziałam się przy herbacie
trzeba z miłością cierpliwie
trzeba posiadać formy zwykłe i powiększającą obwód głowy kapliny imadła parownicę klej kasztanowy i inne drobiazgi
po co ludzie tyle się kształcą
siostra dorotki była najlepsza na pielęgniarstwie i teraz myje trupy
po co myć trupy
skoro nie żyją dziwi się dziecko dorotki

 

 

 

 

dyscyplina witkacego

nie poddać się samemu sobie
być wystarczająco samotnym w stosunku do siebie
ko rzyści wie lu tak pięk nego celu
trafić (młodzi ludzie nie wiedzą dzisiaj gdzie jest lufa gdzie kolba) techniką czarnego teatru
w czarnego łabędzia i topiącą się wronę
białego niedźwiadka z historii dorotki o szczeniaku owczarka
gdy dorósł okazał się misiem polarnym
scenografię przed zniszczeniem sceny i po zniszczeniu
perłę w ostrydze na stole georges’a arabską astrolabię
piękny cel drzwi gadające jak człowiek
gołębica mówiąca językiem herodota
cudzoziemka wydająca z siebie ptasie dźwięki
bo jakby gołąbka mogła mówić po ludzku i skąd aż cztery wersje gołębiej księgi
żółte kółko szarego kostiumu
koniec litanii
i publiczna wanna
nie myje się

 

 

 

 

tragedia widowiskowa

dorotka nie chce być płaczką
woli być praczką
zjedzony przez mole melonik asasella
nateatrzył się
wyteatrzył
nadteatrzył
podteatrzył
melonik nie jest nic winien teatrowi
teatr melonikowi

 

 

 

 

barbara

przed kurtyną przeciwpożarową
cipki się porobiły
tutaj cipka
widzi pani
i tu cipka

 

 

 

dorotka proponuje gazety

wróżka
siódmego lutego 1770 roku o godzinie 17.15 ogłoszono o pierwszej miesiączce marii antoniny
po zgilotynowaniu królowej hrabia potocki wstawił jej bidet do łazienki w łańcucie
prezydent francji podczas spaceru po parku wszedł na drzewo
w 1951 papież zezwolił na malowanie madonn o egzotycznej urodzie
aktorka zastrzeliła umierającego na raka kochanka
dziś artysta nie musi być siłaczem interesujący jest w wersji słabej
u staruszki na podłodze ukazały się twarze
zniknęły kiedy kobieta zmarła
alfred rosenberg stworzył sztab operacyjny do spraw muzyki

 

 

 

 

 

u człowieka i zwierząt

zakończenie ręki zwieńczone pazurami paznokciami kopytami
liczba palców ręki może wynosić od jednego (przykładem jest koń
i centaur potomek kentaurosa i klaczy magnezyjskich lub iksjoana i widziała chmury nefele)
do pięciu
u naczelnych
w rozumieniu potocznym u gatunków naczelnych palce stanowią przystosowanie do chwytania dorotka w każdej wolnej chwili chwyta za pilniczek
słucham rytmicznego zgrzytania po czymś twardym i kruchym

 

 

 

 

Juliuszowi Osterwie

książka
siedlisko brudu
zgrożenie życia przełożonego
stolarza
pytania najwyższej instancji
po co te książki
co to za książki
skąd tyle książek
polecenie
wykonywać polecania
zlikwidować jak najszybciej bibioteczkę
życzliwość
zamknąć książki w kartonach
wynieść do piwnicy teatru
skorzystać z samochodu teatru
wywieźć
gdziekolwiek

Wiersze

pochodzą z tomu "che barbaro momento" Małgorzaty Skałbanii, który ukaże się niebawem.

Małgorzata Skałbania
malarka, poetka. Urodziła się w Tychach. Studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom u prof. Jerzego Nowosielskiego). Odbyła staż w De Christelijke Academie voor Beeldende Kunsten w Kampen. Swoje prace publikuje w kraju i za granicą. Mieszka w Lublinie.
POPRZEDNI

varia felieton  

"PERŁY Z ODWIERTU" (4): Szum

— Jakub Nowacki